۲۶ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۱۵

شعبانی فرد:

تجار ایرانی بازار بکر ازبکستان را دریابند


تجار ایرانی بازار بکر ازبکستان را دریابند

اراک - خبرگزاری مهر: استاندار استان مرکزی گفت: تجار ایرانی باید با شناخت بازار بکر ازبکستان جای واقعی خود را در این بازار پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر شعبانی فرد ظهر چهارشنبه با بیان این مطلب در نشست تخصصی ایران و ازبکستان افزود: ازبکستان سومین کشور پرجمعیت آسیای میانه بعد از کشورهای روسیه و اکراین بوده و بازار خوبی برای حضور تولید کنندگان و تجار ایرانی است.

وی ادامه داد: امروز ایران اسلامی در شرایط خاص و ویژه اقتصادی قرار دارد که شناخت بازار کشورهای همسایه و تلاش در جهت حضور در این بازارها یک اصل ضروری است.

استاندار استان مرکزی با اشاره به تلاش آمریکا در تنگ کردن عرصه اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران و محصور کردن این کشور بیان داشت: تجار ایرانی باید امروز با قدرت در بازار عراق، ارمنستان، روسیه و ازبکستان وارد شده و با در دست گرفتن بازارهای فوق قدرت اقتصادی ایران در عرصه های بین المللی را افزایش دهند.

شعبانی فرد با اشاره به افزایش درآمد سرانه ارزی جمهوری اسلامی  ایران در سال های اخیر گفت: افزایش درآمد سرانه ارزی کشوری در شرایط تحریم بیانگر حضور قدرتمند صنعتگران و تولید کنندگان داخلی در برون مرزی است.

وی با تاکید بر ضرورت هوشیاری تجار ایرانی در این برهه از زمان گفت: تجار ایرانی نباید هیچ فرصتی را از دست دهند و باید با هوشیاری کامل بازارهای بکر را شناسایی و به سرمایه گذاری در این بازارها بپردازند.

استاندار استان مرکزی ایجاد یک وحدت رویه در بخش صادرات از سوی تجار را رمز موفقیت ایران در بازارهای خارجی عنوان کرد و افزود:رقابت داخلی در بخش کمیت و کیفیت رمز موفقیت تولیدکنندگان است اما رقابت در خارج از مرزها ممنوع است.

شعبانی فرد در ادامه با اشاره به بازار ازبکستان بیان داشت: همسایگی دو کشور ایران و ازبکستان از یک سو و مشابهت غنای فرهنگی 2 کشور از سوی دیگر ضرورت افزایش روابط اقتصادی 2 کشور را دوچندان می کند.

نمایشگاه بین المللی پنبه در تاشکن برگزار می شود

سفیر ازبکستان در ایران نیز در این نشست از برگزاری نمایشگاه بین المللی پنبه در ازبکستان خبر داد و گفت:  نمایشگاه بین المللی پنبه ازبکستان اکتبر با حضور 28 کشور جهان در تاکشن برگزار می شود.

الهام اکرم اف ادامه داد: حضور تجار و صنعتگران ایرانی در این نمایشگاه در راستای تقویت روابط اقتصادی 2 کشور موثر است.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ازبکستان در نزدیکی تاشکن افزود: منطقه ویژه اقتصادی ازبکستان پذیرای صنعتگران و تولید کنندکان ایرانی از جمله فعالین صنعتی استان مرکزی است.

سفیر ازبکستان در ایران با اشاره به فعالیت بیش از 100 شرکت ایرانی در ازبکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که جمهوری ازبکستان را به رسمیت شناخت لذا مسئولین این کشور علاقه ویژه ای به گسترش روابط اقتصادی، تجاری، فرهنگی و توریستی با ایران دارند.

سهم ایران در بازار ازبکستان بسیار اندک است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به سهم بسیار اندک ایران در بازار بکر ازبکستان گفت: در حالیکه ازبکستان بیش از 7 میلیارد دلار واردات کالا از سایر کشورها دارد متاسفانه ایران نتوانسته جایگاه واقعی خود را در این بازار پیدا کنند.

علیرضا زاوشی ادامه داد: برگزاری نشست های مشترک میان تجار و مسئولین دو کشور، بررسی مشکلات و موانع موجود، تسریع توسعه مبادلات اقتصادی بی دو کشور لازمه افزایش روابط اقتصادی 2 کشور است.

وی با اشاره به برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت بر پایه تولید براساس مزیت های داخلی و تولید انبوه پایه ریزی شده که بهبود کیفیت محصولات تولیدی و کاهش قیمت تمام شده محصولات را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: صادرات کالا از استان مرکزی به بیش از 68 کشور جهان بیانگر تلاش های صورت گرفته در راستای افزایش روابط خارجی این استان  است.

کد خبر 1814972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha